luni, 31 decembrie 2012 | By: Unknown

Cum sa folosesti Facebook-ul cu cap

Mulţi sunt convinşi că Facebook-ul este doar un site. Însă lumea ţine să te contrazică. Facebook-ul este un Big Brother care se poate întoarce împotriva ta dacă nu ştii să îl foloseşti, dar poate fi de un real folos dacă alegi să îl foloseşti cu cap.
În 2009 1 din 5 cupluri divorţau din cauza schimbării “relationship status”-ului de pe Facebook, există persoane care s-au sinucis din cauza unor statusuri negative, există hoţi care monitorizează activitatea ta online, ca să vadă când pleci şi când te întorci acasă. Astea e partea negativă. O mulţime de companii trăiesc datorită Facebook-ului, mici întreprinzători au câştigat clienţi în plus sau i-au fidelizat, companii care vor fi listate la bursă există datorită ecosistemului creat în jurul Facebook-ului mulţi oameni şi-au găsit perechea datorită acestei reţele sociale. Asta e partea pozitivă. Facebook te poate ajuta foarte mult: Foarte foarte mult. Îţi poate da acces la persoane pe care nu ai cum să le întâlneşti. Îţi poate da acces la oportunităţi pe care nu le-ai fi găsit vreodată. Îţi poate furniza informaţie de mare valoare dacă urmăreşti activitatea persoanelor care trebuie. Toate acestea şi totuşi te poate ajuta şi mai mult. Cum sa scoti tot ce e mai bun din acest articol monstru de 2439 cuvinte: Ia pentru început 3-4 idei şi aplică-le pe contul tău. Încearcă mai multe zile, chiar săptămâni la rând, vezi ce se întâmplă. Dacă te ajută cu ceva, dacă ai beneficiat de oportunităţi noi, dacă ai câştigat concursuri, dacă timpul pe care îl investeşti în aplicarea sfaturilor mele dă rezultate, atunci îţi sugerez să te integrezi Facebook-ul în stilul tău de viaţă ca şi tool. Nu fă nimic ce ar putea să îţi pună în pericol relaţia cu prietenii tăi, sănătatea ta sau timpul pe care îl investeşti în alte proiecte importante. Tot ceea ce ai de gând să faci în plus, trebuie să îţi ofere valoare adăugată. Eşti de acord cu mine? Bun, să începem. În acest articol voi vorbi despre sfaturi, strategii, idei şi oportunităţi, despre teorie, practică şi despre absurd. Este un colaj complex şi e un articol care trebuie citit de mai multe ori ca să fie complet înţeles, aşa că te rog să îl citeşti 1 dată azi cu un pix şi o foaie lângă tine şi reciteşte-l în câteva zile sau peste o săptămână să vezi dacă mai ai aceeaşi părere. 1. Cunoaste oameni noi. Probabil e cea mai simplă şi de bază idee. Conectează-te cu persoane noi. Ai de ales între a deveni “friends” cu cineva cu care ai cunoştinţe în comun sau oameni care îţi sunt total străini. Recomandarea mea este să încerci a doua treabă mai mult, pentru că pe cei pe care îi ai în comun, ar trebui să îi întâlneşti faţă în faţă ca să construieşti relaţii mai directe. Împrieteneşte-te cu oameni din alte ţări, de peste ocean, oameni care stau în capătul celălalt al lumii. Facebook este un sat global cu peste 800 de milioane de utilizatori (la momentul scrierii acestui articol) şi merită să îţi extinzi orizonturile, cunoştinţele despre alte culturi şi/sau să îţi elimini din preconcepţiile pe care le ai. 2. Dezvolta/Poarta conversatii interesante si inteligente. Degeaba ai prieteni mulţi dacă nu “profiţi” intelectual de ei. Cu cât ai o reţea mai mare, cu atât creşte şansa ca tu să îţi extinzi orizonturile intelectuale. Poartă conversaţii inteligente în română sau dacă ştii, într-una sau mai multe limbi străine. Află diferenţe culturale, află best case practice-uri de dincolo, cere adrese de email ale oamenilor importanţi de dincolo, cere adrese de site-uri utile din alte ţări şi citeşte acele site-uri cu ajutorul lui Google Translate. Stimulează conversaţii prin intrebări, situaţii ipotetice, conversaţii care nu se obişnuiesc a fi purtate în “public”. Poţi şoca cu condiţia să nu provoci repulsie, ură şi injurii. Poţi porni grupuri de Facebook de nişă. Dacă îţi place să tricotezi, fă grupul amatorilor de tricotat şi share-uieşte acolo informaţii despre tricotat şi modele interesante pe care aţi putea să le tricotaţi. Poţi chiar să mergi mai departe şi să creezi un întreg site în jurul tricotatului. Fă-i pe cei din “jurul” tău mai deştepţi şi oferă-le şanse aceloraşi oameni să te facă şi pe tine mai deştept prin conversaţii interesante şi inteligente. 3. Afla lucruri noi sau cere recomandari. Un lucru extrem de util atunci când habar nu ai ce să cauţi sau ce să faci, este să pui întrebarea ta pe Facebook. Dacă ai reţeaua potrivită, cineva sigur va avea să îţi dea un răspuns, iar de cele mai multe ori, primeşti unul bun sau care măcar te aduce mai aproape de ceea ce tu ai nevoie să ştii. Descoperă noi locuri de plimbat cu prietena, noi locaţii pe care ar trebui să le vizitezi, informaţii despre diverse obiective/oraşe/obiceiuri/practici. Cere recomandări de cărţi, de programe, de filme, de site-uri, de forme de studiu. Economiseşte bani, nervi, timp folosindu-te de reţeaua pe care tu oricum o ai. Îţi ia 1 minut maxim să îţi postezi întrebarea, iar răspunsul îţi poţi primi chiar şi în 30 de secunde. Cere sfaturi la probleme deosebite, apelează la inteligenţă comună a reţelei tale, fă crowdsourcing. 4. Baga-te in seama cu oameni importanti/influenti din domeniul tau. Conectează-te cu oameni pe care i-ai văzut la televizor. Conectează-te cu oameni cu care ţi-ar plăcea să lucrezi. Sau cu oameni de la care ai vrea să înveţi. Sau cu oameni pe care vrei să îi înţelegi mai bine. Conectează-te cu oameni influenţi care au acces la alţi oameni influenţi. Majoritatea sunt la nume introdus de la tastatură şi la un click distanţă . Fă-te remarcat în mod pozitiv, pune întrebări pertinente prin mesaje private. Nu ai ce pierde. 5. Creste un site cu ajutorul Facebook-ului. Exemplu concret: acest blog. 60% din vizitatori vin de pe Facebook. Blogul la momentul scrierii acestui articol are aproape 700 de fani şi zilnic peste 10 persoane dau like la pagina blogului de Facebook. Nu e mult, dar toate aceste lucruri se întâmplă natural. Eu recomand un articol, cine este interesat dă click şi citeşte, cine nu, ignoră. Desigur, dacă păţeşte ceva contul meu de Facebook mi se duce o sursă fenomenală de trafic… de fapt STAI! pierd mai mult de atât. Am peste 2000 de friends pe Facebook, care spre surprinderea multora au interacţionat cu mine într-un fel sau altul. Câteva sute sunt persoane care mi-au citit articolele, minim 500 sunt oameni cu care am avut ocazia să interacţionez în AIESEC, alte câteva zeci poate chiar sute sunt oameni cu care m-am întâlnit personal de-a lungul vieţii mele, petreceri, ieşiri în oras, facultate, liceu, şcoală generală. Desigur sunt şi sute de persoane cu care nu am schimbat prea multe vorbe, dar sigur voi ajunge să conversesc cu acestea. În jurul identităţii mele sociale mi-am adunat oameni cu care aş vrea să vorbesc sau care vreau să mă citească. Toate aceste grupuri de persoane îmi furnizează idei de a scrie, idei pe care le pot aplica, inspiraţie şi foarte mult feedback, care este indispensabil în dezvoltarea unui proiect. 6. Foloseste Facebook-ul ca si tool de branding personal.
Să zicem că vrei în viitor să devii consultant de marketing. Ce ai putea să faci în acest sens: Ai putea să te împrieteneşti pe Facebook cu toţi oamenii de marketing pe care îi admiri. Ai putea să postezi articole interesante despre marketing. Ai putea să scrii articole de marketing pe care să le promovezi prin contul tău de Facebook. Ai putea să mergi la evenimente de marketing şi să apari prin poze. Ai putea să postezi păreri despre marketing-ul pe care îl fac anumite firme. Ai putea să faci poll-uri în care îi rogi pe oameni să voteze şi să obţii informaţii pe care să le poţi folosi în marketing-ul brandului tău personal. Vrei să fii asociat pozitiv cu un anumit domeniu: vorbeşte, scrie, citeşte, participă, implică-te în tot ce ţine despre domeniu respectiv. Fă acest lucru vizibil prin contul tău de Facebook, care poate funcţiona ca o lupă care măreşte brandul tău personal. 7. Cauta oportunitati de invatare: internship-uri, conferinte, evenimente, intalniri informale. O mulţime de firme oferă prin intermediul paginilor sau al angajaţilor acces la internship-uri, conferinţe, evenimente sau întâlniri între persoanele interesate de un anume domeniu. Imaginează-ţi cât de complicat ar fi să ai în agenda ta telefonică, 1000 de persoane care ar putea ştii ceva despre astfel de oportunităţi. Ai cheltui o grămadă de bani contactând fiecare persoană şi nu ai obţine prea mult lucru. Însă Facebook prin intermediul like-urilor şi al share-urilor şi al persoanelor care postează oportunităţi de genul îţi oferă posibilitatea de a economisi timp, bani şi nervi reuşind să îţi afişeze în News Feed astfel de oportunităţi. 8. Gaseste-ti un job sau clienti. Ambele să ştii că funcţionează. Multe persoane postează joburi (nu neapărat furnizate de ei) cu scopul de a-i ajuta pe ceilalţi. Mie mi se pare chestia asta o treabă minunată. Dacă m-ar întreba pe mine ce sfat i-aş da unui şomer ar fi: să îşi facă un cont de Facebook şi să adauge toate tipurile de persoane pe care le enumăr mai jos la punctul 11 , cu o concentraţie de 20-30% numai de oameni care postează joburi sau activează în zona HR-ului. Sigur, poţi să stai pe site-urile de job-uri, dar sunt mai sigure job-urile postate în reţea, pentru că acele persoane de fapt funcţionează ca nişte mesageri/filtre, îţi zice exact ce se cere şi ce este disponibil, fără măcar ca tu să ceri asta şi să dedici prea mult timp. Clienţi îţi poţi găsi şi dacă nu îţi găseşti clienţi, sigur dai măcar de nişte referinţe/lead-uri. Unele deal-uri le-am realizat/încheiat cu ajutorul Facebook-ului. Faptul că eu ştiu să creez, să administrez şi să cresc o pagină de Facebook îmi oferă la fel oportunităţi pe care le pot capitaliza prin intermediul Facebook-ului. Power tip: eşti proprietarul/administratorul unei pagini mari de Facebook? Dacă da, pune-te ca şi featured owner pe pagina respectivă dacă vrei şi sunt convins că vei mai obţine o cerere de administrare a unei pagini sau chiar să creşti alte pagini. Cei care caută idei şi sau posibili manageri de FB pages de obicei caută pe paginile lor preferat inspiraţie şi nu ar fi exclus să dea chiar de tine. Mă rog, poţi trece dincolo de exemplu meu cu administrarea unei pagini de Facebook, mai ales dacă aplici ceea ce am zis la punctul 6. 9. Reconecteaza-te cu prieteni vechi sau de care nu ai cum sa dai decat prin Facebook. Rude, amici, foste prietene, foşti prieteni, iubiri peste care n-ai trecut, oameni cu care ţi-ar fi plăcut să petreci mai mult timp… Toate aceste persoane pot fi din nou persoane active în viaţa ta, dacă au un cont pe Facebook şi vor să audă de tine. Ce este amuzant este faptul că pentru anumite persoane Facebook-ul are prioritate în faţa mail-ului, asta însemnând că îţi cresc şansele să dai de cineva dacă încerci mai întâi prin Facebook. Aici depinde şi de felul persoanei de care încerci să dai, ce trebuie tu să înţelegi este că poţi profita de acest tool ca să îţi rezolvi din regrete sau să administrezi diverse relaţii de prietenie . O mulţime de amici şi cunoştinţe de-ale mele au plecat dincolo, dar şi-au administrat sau chiar şi-au îmbunătăţit anumite relaţii cu ajutorul Facebook-ului. Deci se poate. 10. Nu spune (mult) prea multe despre tine.
Lasă pe mai târziu, pe mâine sau pentru viitoarea ta interacţiune/întâlnire. Ai nevoie de un pic de mister şi curiozitate ca să poţi să beneficiezi de atenţia celor care îţi urmăresc contul. În plus, nu vrei nici să ştie hoţii toate mişcările tale… Glumesc, eu încă nu am avut casa spartă şi nici nu cred că o să am norocul ăsta. Am vecini mult prea vigilenţi ). Spune ce este mai important şi spune ce este mai interesant. NU îţi spun să te prefaci sau să spui doar chestii de bine despre tine, dar cred că ai văzut destule exemple de statusuri şi poveşti plictisitoare ca să îţi dai seama că nimeni nu are o viaţă 100% interesantă sau demnă de menţionat. Spune chestii utile, chestii care să favorizeze o conversaţie. Secretul stă în ceea ce alegi să nu spui despre tine . 11. Creeaza-ti reteaua potrivita. Ai văzut că am mai repetat sintagma “reţeaua potrivită”. Să ştii că este un detaliu extrem de important şi deseori, desconsiderat. De ce? Nu ştiu sincer. Probabil din dezinteres sau din lipsă de timp. Sau din lipsă de chef, dar cred că e aproape acelaşi lucru ca şi dezinteresul . Poţi să ai 200 de friends extrem de bine aleşi sau 2000 care doar îţi indică o sumă rotundă. Include în reţeaua ta şefi de firme, recruiteri, PR-işti, bloggeri, politicieni, traineri, studenţi, liceeni, mame gospodine, mame care lucrează, femei care vor să devină mame, manelişti, rockeri. Crede-mă toţi îţi sunt de folos, dar unii îţi sunt mai de folos decât alţii. Dacă foloseşti Facebook-ul ca şi metodă de a-ţi lărgi orizonturile şi de a înţelege ce motivează un om să facă anumite lucruri, poţi să ajungi departe în viaţă. Nu glumesc, astfel de resurse, reţele sociale care conectează oameni cu interese comune şi diferite, cu educaţii similare şi diferite, cu dorinţe de viaţă superficiale sau profunde şi aşa mai departe, astfel de reţele îţi sunt extrem de benefice în cercetări, strategii, exerciţii şi în viaţa de zi cu zi. 12. Îmbratiseaza tehnologia. Facebook îţi oferă informaţie, iar informaţia egal putere, mai ales dacă ştii cum să o aplici. De altfel, ăsta este marele secret al Facebook-ului. Au mai existat reţele sociale care conectau oamenii din toată lumea, dar parcă Facebook-ul este cea mai mare fermă de informaţii . La final îţi recomand şi câteva cărţi care îţi pot fi de folos în aventura ta de a folosi Facebook-ul cu cap: The Like Economy : How businesses make money with Facebook Facebook and Philosophy Social media one hour a day Alte perspective despre acelaşi subiect dezbătut în acest articol găseşti laMădălina şi la Jacqueline. Sper că îţi sunt utile sfaturile mele, mi-ar plăcea să discutăm mai multe despre acest subiect în zona de comentarii. Răspund cu plăcere la orice fel de întrebare, atâta timp cât ştiu răspunsul. Dacă nu ştiu răspunsul, postez pe Facebook şi sigur îl aflu . PS: apreciez dacă dai acest articol mai departe, ca să implicăm cât mai multe persoane în această discuţie despre utilitatea Facebook-ului. Atenţie: prin acest articol nu încurajez pe nimeni să îşi petreacă prea mult timp pe Facebook, să adauge cât mai multe persoane ca să strângă limita maximă de 5000 de fani şi nici nu încurajez lauda/modestia falsă. Chiar îţi recomand petreci mai puţin timp pe Facebook (îţi poţi limita timpul cu ajutorul extensiei StayFocusd) şi să mai dai delete din când în când celor cu care tu vorbeşti (eu fac asta 1 dată la 6 luni: primăvara şi toamna).

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu